Opbouw lessen

Een half uur voor aanvang van de les zijn de kleedkamers geopend. Leden kunnen zich in alle rust omkleden en voorbereiden op de les. 
*Voor de junioren geldt dat ze zich omkleden en in de kleedkamer wachten, de Sensei haalt de junioren 10 minuten voor aanvang van de les in de kleedkamer op. 

Na het begroeten van de Dojo mogen de leden de Dojo betreden in trainingskleding en op blote voeten of daarvoor speciaal schoeisel waarmee getraind kan worden. Je sporttas met al je trainingsspullen mogen mee de Dojo in, vergeet geen flesje water mee te nemen en/of je Bidon te vullen met water voordat de les begint. Iedereen dient alvast zijn/haar handen zwachtelen en kan alvast opwarm/rekoefeningen of touwtje springen voordat de les start.

 

Zodra de les begint, zal de Sensei alle leden verzoeken om zich op te stellen. De leerling die het langste traint bij Katana Gym stelt zich rechtsvoor op. Naast en achter het langst trainende lid vullen de rijen zich op volgorde van lidmaatschapsduur. Het opstellen van de rijen gebeurd snel, waardoor de les kan starten. Voordat de daadwerkelijke les start, groeten de leden de Sensei door op de knieën te gaan zitten en instructie te volgen. 

 

De les start altijd met een warming up. De vorm van de warming up varieert per les, maar het uitgangspunt is om iedere spiergroep goed op te warmen om blessures te voorkomen.

 

Na de warming up zal de Sensei beginnen aan het hoofddeel van de les, net als de warming up zal ook het hoofddeel variëren per les. Binnen de lessen is er aandacht voor trap-, stoot-, knie- en afweertechnieken door middel van combinaties. Uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan conditie en kracht. Binnen Katana Gym wordt er binnen de oefeningen gedifferentieerd. Dat houdt in dat beginners en gevorderden dezelfde oefeningen doen, maar het verschil wordt gemaakt in intensiteit en uitbreidingen op de oefeningen. Iedereen traint dus op zijn/ haar eigen niveau, maar wel met het doel om de lat iedere les wat hoger te leggen. Door de omvang van de groepen overzichtelijk te houden, is het voor de Sensei mogelijk om op individueel niveau aanwijzingen te geven en vragen te beantwoorden om zodoende de progressie van ieder lid te bevorderen. Tussendoor en op aangeven van de Sensei zijn er korte pauzes om wat water te drinken. Hierbij wordt niet gezeten op de grond of op de banken.

 

Regelmatig worden de technieken die zijn geleerd in praktijk gebracht door middel van 'sparringsessies' onder leiding van de Sensei. Korte rondes waarbij leden, op vergelijkbaar niveau, technieken op elkaar uitproberen. Binnen Katana Gym is er een streng beleid met betrekking tot sparren. Het uitgangspunt is dat deze sessies worden gebruikt om geleerde technieken onder toezicht in een gedoseerd gevecht uit te voeren, maar niet om elkaar hard te raken. De Sensei houdt het overzicht hierover en corrigeert indien nodig. In eerste instantie lijkt sparren de eerste keer wat vreemd of misschien wel wat angstig maar in praktijk wordt dit onderdeel als zeer leerzaam en ook leuk ervaren. 

* Bij de junioren zal het sparren alleen op het lichaam zijn en voornamelijk bij voldoende ervaring. Dit is alleen ter beoordeling van de Sensei.


De training wordt afgesloten door de Sensei, waarbij de leden zich op dezelfde manier opstellen als tijdens de opening van de training. De Sensei bespreekt kort de technieken die tijdens de les aan de orde zijn gekomen en sluit vervolgens de les af zoals deze ook begon. Na het gezamelijk afgroeten lopen de leden op volgorde van opstellen langs de Sensei, waarna elk lid individueel de Sensei kort afgroet.

Katana Gym kickboksen zwachtelen handen
Katana Gym kickboksen Den Haag jeugd
Katana Gym Kickboksen Loosduinen Den Haag warming up
Katana Gym kickboksen Den Haag Loosduinen stoottechniek